Türkiye otomotiv sektöründe 2025’in ilk dört ayına ait dış ticaret verileri, yapısal sorunlara işaret eden çarpıcı bir tablo ortaya koydu. TÜİK verilerine göre bu dönemde otomobil ihracatı yüzde 10,6 artarak 3,89 milyar dolara yükselirken, ithalat yüzde 18,7’lik daha sert bir artışla 6,2 milyar dolara ulaştı. Sonuç olarak, otomotiv dış ticaret açığı yüzde 35 artışla 2,3 milyar doları aştı. Yalnızca nisan ayında verilen açık, 1 milyar doları geçti.

Sektörde dış ticaretin yönü tersine dönmeye başlarken, Almanya, Çin ve İspanya kaynaklı açıklar dikkat çekiyor. Almanya ile yapılan otomobil ticaretinde ihracat düşerken ithalat yüzde 80’in üzerinde arttı; bu ülke ile 1,45 milyar dolarlık açık oluştu. Çin’den ithalat ise yüzde 122 artarken, bu ülkeye hiç ihracat yapılmaması sonucu 532 milyon dolarlık açık verildi. İspanya ile ticaret açığı 643 milyon dolara ulaştı.

Tesla’dan Norveç’te Patlama: Satışlar %213 Arttı! Tesla’dan Norveç’te Patlama: Satışlar %213 Arttı!

Öte yandan, İtalya Türkiye’ye 435 milyon dolarlık otomobil ithal ederken sadece 17 milyon dolarlık ithalat yaptı. Böylece Türkiye, bu ülke ile 418 milyon dolarlık dış ticaret fazlası verdi. Ticaret dengesi açısından İtalya, Fransa’nın önüne geçerek en kârlı pazar oldu.

Sektör uzmanlarına göre bu tablo, sadece geçici bir dengesizlik değil; Türkiye otomotiv endüstrisinin ihracatta yüksek katma değerli ve teknoloji yoğun üretime yönelmesi gerektiğinin açık bir işareti. Elektrikli otomobil ihracatının artırılması ve Çin gibi pazarlara ihracat kanalları açılması gerektiği vurgulanıyor.

Elektrikli Otoda Yeni Rekor Hamlesi

Elektrikli otomobil segmentinde Citroën, piyasaya sunduğu yeni modellerle fiyat rekabetini kızıştırdı. Markanın e-C3 modeli 1.099.900 TL’lik fiyatıyla Türkiye’nin en ucuz elektrikli otomobili oldu. Aynı batarya ve motor yapısına sahip e-C3 Aircross ise 1.249.000 TL’den satışa çıktı. Citroën Marka Direktörü Bora Duran, bu iki modelle 2025 yılı sonuna kadar 71 bin adetlik rekor satış hedeflediklerini duyurdu. Sadece C3 ve Aircross için toplamda 15 bin araçlık satış planlanıyor.

Filo Pazarına Stratejik Kayış

Citroën’in satış stratejisi, ÖTV muafiyetine getirilen ‘yerli üretim’ şartı sonrası değişti. 2024’te bu pazarda C4X ve C5 Aircross modelleriyle başarılı bir performans sergileyen marka, yeni düzenlemeyle birlikte odağını filo pazarına çevirdi. Duran’a göre toplam satışlar içinde filonun payı yüzde 26-27 seviyelerine ulaşırken, özellikle C4X ve C5 Aircross bu alandaki büyümeye katkı sağladı.